This question was closed without grading. Reason: No acceptable answer
Jul 9, 2012 21:29
11 yrs ago
English term
the structure of the myth
English to Polish
Art/Literary
Philosophy
Philosophical
The metaphors employed in any mythology may be defined as affect-laden signs and symbols, derived from intuitions of the self and the community. These become revealed through ritual, prayers, poems, meditations, ceremonies, annual festivals, and the like in such a way that all members of the community may be held, both in mind and in sentiment, to a common understanding and thus moved to live in accordance with the structure of the myth. Out of the early individualized and collective myths emerged religion, but what I refer to as religious feelings must have preceded the development of any formal religion and their corresponding institutions.
Proposed translations
(Polish)
Change log
Jul 9, 2012 21:29: changed "Kudoz queue" from "In queue" to "Public"
Proposed translations
-1
1 hr
wątki mitu
@
Peer comment(s):
agree |
Dorota Zegarowska
: :)
32 mins
|
Dziękuję
|
|
neutral |
Polangmar
: Gdyby chodziło o (jakiś) mit, byłoby "a myth" - "the" zawisa w próżni, bo wcześniej nie było mowy o żadnym micie. Jedynym wytłumaczeniem dla "the" wydaje się to, że chodzi o mit(y) w ogóle - czyli o mitologię. Poza tym "żyć zgodnie z wątkiem mitu"??
4 hrs
|
Dziękuję. Bogowie miewali dość oryginalne pomysły na życie. Hera podobno nie była szczególnie zadowolona z poglądów Zeusa na świętość sakramentu małżeństwa.
|
|
disagree |
LilianNekipelov
: There is more to structure than watki.
12 hrs
|
Thank you. You are entitled to your opinion
|
|
disagree |
clairee
: zyc w zgodzie z watkami mitologii, nie pasuje mi to ;-) pomijajac, ze to odbiega jednak od duzo bardziej generalnego "structure"
12 hrs
|
Thank you. So you would suggest...?
|
5 hrs
duch mitologii
Przykłady z podobnym wyrażeniem:
Z obrzędów obcych kultów zachowano tylko zgodne z duchem religii rzymskiej...
Inaczej mówiąc – to co wcześniej w naszej tradycji i kulturze uważane było za grzeszne i niezgodne z duchem religii stało się najpierw karalne, niezgodne z...
http://tinyurl.com/bra54dr
Z obrzędów obcych kultów zachowano tylko zgodne z duchem religii rzymskiej...
Inaczej mówiąc – to co wcześniej w naszej tradycji i kulturze uważane było za grzeszne i niezgodne z duchem religii stało się najpierw karalne, niezgodne z...
http://tinyurl.com/bra54dr
Peer comment(s):
agree |
Anna Reynolds
: Jeśli "the myth" potraktujemy jako mitologię, wtedy "duch mitologii" wydaje mi się bardzo trafnym tłumaczeniem. "Żyć w zgodzie z duchem mitologii" czyta się bardzo naturalnie.
6 hrs
|
Dziękuję za wsparcie merytoryczne.:)
|
|
disagree |
LilianNekipelov
: No, this is not it. Myth has a precise meaning that cannot be changed here.Duch is not structure.
8 hrs
|
neutral |
clairee
: ladnie, jednak moje watpliwosci budzi "in accordance with the spirit of", oraz czy to nie jest zbyt daleki odjazd od "structure"
8 hrs
|
13 hrs
porządek mitologiczny
Inna propozycja w tym duchu, ale zalecałbym ostrożność, bo mity mają swoją strukturę i być może ten termin byłby tutaj najbardziej na miejscu:)
-1
13 hrs
Struktura mitu
This is the term used in anthropology and psychoanalysis.
Peer comment(s):
disagree |
clairee
: the word "struktura" in polish language doesn't bring the same associations, "zyc w zgodzie ze struktura"... we don't experss things like that this way
24 mins
|
agree |
Robert Andruszko
: Zgadzam się, "struktura mitu" to kluczowy termin i to raczej do niego należy dostosować pozostałą część zdania, a nie na odwrót. Wszystkie inne propozycje (także moja) rozwadniają właściwy sens.
1 hr
|
disagree |
Mariusz Kuklinski
: Please see the post of J Matwiejczuk
1 hr
|
agree |
krzyszalin
: Podstawowy termin strukturalizmu, który zdaje się stać za tym opisem mitu. Zob. choćby "Lévi-Strauss jako twórca antropologii strukturalnej buduje teorię mitu, zakładając, że jest on strukturą zbudowaną analogicznie do języka i składa się ze znaków."
6 hrs
|
disagree |
Polangmar
: Gdyby chodziło o (jakiś) mit, byłoby "a myth" - "the" zawisa w próżni, bo wcześniej nie było mowy o żadnym micie. Jedynym wytłumaczeniem dla "the" wydaje się to, że chodzi o mit(y) w ogóle - czyli o mitologię. Poza tym "żyć zgodnie ze strukturą mitu"??
6 hrs
|
-2
1 hr
osnowa mitu
podaję jeszcze jedną z możliwości, pozdrawiam
--------------------------------------------------
Note added at 16 hrs (2012-07-10 13:45:30 GMT)
--------------------------------------------------
Na wsi, lubo także strój i zabawa stanowiły główną osnowę mego życia, bywały jednak całe dnie ciszy, godziny rozmyślań. (Eliza Orzeszkowa, Pamiętnik Wacławy)
--------------------------------------------------
Note added at 16 hrs (2012-07-10 13:45:30 GMT)
--------------------------------------------------
Na wsi, lubo także strój i zabawa stanowiły główną osnowę mego życia, bywały jednak całe dnie ciszy, godziny rozmyślań. (Eliza Orzeszkowa, Pamiętnik Wacławy)
Peer comment(s):
neutral |
Polangmar
: Gdyby chodziło o (jakiś) mit, byłoby "a myth" - "the" zawisa w próżni, bo wcześniej nie było mowy o żadnym micie. Jedynym wytłumaczeniem dla "the" wydaje się to, że chodzi o mit(y) w ogóle - czyli o mitologię. Poza tym "żyć zgodnie z osnową mitu"??
3 hrs
|
Jeśli chodzi tu o mitologię, wtedy "osnowa", czy też "wątek" faktycznie nie są trafnymi tłumaczeniami i w takim wypadku popieram wyrażenie "duch mitologii". :)
|
|
disagree |
LilianNekipelov
: No, not in this context.
11 hrs
|
Thank you.
|
|
disagree |
clairee
: zycie zgodne z osnowa mitow, nawet jesli nie mitologii... nie brzmi trafnie
12 hrs
|
Dziękuję. Zgodzę się, że "osnowa" nie brzmi zbyt trafnie, jednak wydała mi się terminem bardziej elastycznym niż "struktura", jak w przytoczonym cytacie z "Pamiętnika Wacławy", przedstawiona jako coś co nieodłącznie towarzyszy codziennemu życiu.
|
13 hrs
wartości niesione przez mitologię/mity
zgodnie z wartosciami niesionymi przez mitologie
http://www.google.pl/webhp#hl=pl&sa=X&ei=fAz8T7XGNobcsgb1itS...
--------------------------------------------------
Note added at 13 hrs (2012-07-10 11:09:16 GMT)
--------------------------------------------------
STRUCTURE is a fundamental, tangible or intangible NOTION referring to the recognition, observation, nature, and permanence of patterns and relationships of entities.
--------------------------------------------------
Note added at 13 hrs (2012-07-10 11:12:28 GMT)
--------------------------------------------------
NOTION
1. a general understanding; vague or imperfect conception or idea of something: a notion of how something should be done.
2. an opinion, view, or belief: That's his notion, not mine.
3. conception or idea: his notion of democracy.
poniewaz moze chodzic o poglady, wierzenia, przekonania, proponuje "wartosci", tak jak dzis ludzie zyja zgodnie z, podazajac za, wartosciami np. religijnymi lub reprezentujacymi kazdy inny swiatopoglad. wydaje mi sie, ze chodzi tu wlasnie o to, ze ludzie kierowali sie mitologia w ten sam sposob.
--------------------------------------------------
Note added at 13 hrs (2012-07-10 11:13:50 GMT)
--------------------------------------------------
http://en.wikipedia.org/wiki/Structure
http://dictionary.reference.com/browse/notion
--------------------------------------------------
Note added at 13 hrs (2012-07-10 11:21:46 GMT)
--------------------------------------------------
poza tym ujecie w ten sposob uwazam za bliskie oryginalowi
--------------------------------------------------
Note added at 13 hrs (2012-07-10 11:28:54 GMT)
--------------------------------------------------
in accordance with > in AGREEMENT with, CONSISTENT with, in HARMONY with, in concert with, in sympathy with, in conformity with, in assent with, in congruence
--------------------------------------------------
Note added at 14 hrs (2012-07-10 11:36:03 GMT)
--------------------------------------------------
lub nawet: system wartosci
http://pl.wikipedia.org/wiki/Wartości
--------------------------------------------------
Note added at 5 days (2012-07-15 08:48:39 GMT)
--------------------------------------------------
In general it can be said that myth, as experienced by archaic societies, (1) constitutes the History of the acts of the Supernaturals; (2) that this History is considered to be absolutely true (because it is concerned with realities) and sacred (because it is the work of the Supernaturals); (3) that myth is always related to a "creation," it tells how something came into existence, or how a pattern of behavior, an institution, a manner of working were established; this is why myths constitute the paradigms FOR ALL SIGNIFICANT HUMAN ACTS;"
"Wartości to przedmioty i przekonania, determinujące względnie podobne przeżycia psychiczne i DZIALANIA jednostek."
"Wartości pełnią rolę kryteriów wyboru DAZEN ogólnospołecznych, są standardem integracji jednostki ze społeczeństwem (...)"
http://www.google.pl/webhp#hl=pl&sa=X&ei=fAz8T7XGNobcsgb1itS...
--------------------------------------------------
Note added at 13 hrs (2012-07-10 11:09:16 GMT)
--------------------------------------------------
STRUCTURE is a fundamental, tangible or intangible NOTION referring to the recognition, observation, nature, and permanence of patterns and relationships of entities.
--------------------------------------------------
Note added at 13 hrs (2012-07-10 11:12:28 GMT)
--------------------------------------------------
NOTION
1. a general understanding; vague or imperfect conception or idea of something: a notion of how something should be done.
2. an opinion, view, or belief: That's his notion, not mine.
3. conception or idea: his notion of democracy.
poniewaz moze chodzic o poglady, wierzenia, przekonania, proponuje "wartosci", tak jak dzis ludzie zyja zgodnie z, podazajac za, wartosciami np. religijnymi lub reprezentujacymi kazdy inny swiatopoglad. wydaje mi sie, ze chodzi tu wlasnie o to, ze ludzie kierowali sie mitologia w ten sam sposob.
--------------------------------------------------
Note added at 13 hrs (2012-07-10 11:13:50 GMT)
--------------------------------------------------
http://en.wikipedia.org/wiki/Structure
http://dictionary.reference.com/browse/notion
--------------------------------------------------
Note added at 13 hrs (2012-07-10 11:21:46 GMT)
--------------------------------------------------
poza tym ujecie w ten sposob uwazam za bliskie oryginalowi
--------------------------------------------------
Note added at 13 hrs (2012-07-10 11:28:54 GMT)
--------------------------------------------------
in accordance with > in AGREEMENT with, CONSISTENT with, in HARMONY with, in concert with, in sympathy with, in conformity with, in assent with, in congruence
--------------------------------------------------
Note added at 14 hrs (2012-07-10 11:36:03 GMT)
--------------------------------------------------
lub nawet: system wartosci
http://pl.wikipedia.org/wiki/Wartości
--------------------------------------------------
Note added at 5 days (2012-07-15 08:48:39 GMT)
--------------------------------------------------
In general it can be said that myth, as experienced by archaic societies, (1) constitutes the History of the acts of the Supernaturals; (2) that this History is considered to be absolutely true (because it is concerned with realities) and sacred (because it is the work of the Supernaturals); (3) that myth is always related to a "creation," it tells how something came into existence, or how a pattern of behavior, an institution, a manner of working were established; this is why myths constitute the paradigms FOR ALL SIGNIFICANT HUMAN ACTS;"
"Wartości to przedmioty i przekonania, determinujące względnie podobne przeżycia psychiczne i DZIALANIA jednostek."
"Wartości pełnią rolę kryteriów wyboru DAZEN ogólnospołecznych, są standardem integracji jednostki ze społeczeństwem (...)"
Peer comment(s):
neutral |
Mariusz Kuklinski
: You mean Zeus' attitude to the sanctity of marriage?
1 hr
|
no, I mean the Pandora's box.
|
|
neutral |
Polangmar
: "wartości niesione przez mitologię/mity" to węziej niż "duch mitologii" - poza tym moje wątpliwości budzi "(system of) values underlying the mythology/myths"...;-)
6 hrs
|
"structure" to takze wydaje sie wiecej niz "duch". podalam wersje uzywajac "spirit of", zeby podkreslic roznice miedzy "structure" a "spirit", a nie zeby kwestionowac doslownosc tlumaczenia w propozycji kolegi
|
Discussion
czy jesli mowimy o "wartosciach niesionych przez" np. tradycje i filozofie Nowego Testamentu, to mamy na mysli oczekiwanie, ze rozstapi sie Morze Czerwonego w krytycznej sytuacji? wiadomo, ze chodzi o wartosci swiatopogladowe, na ktorych bazie ksztaltowalo sie owczese spolecznstwo.